De ” T-Ford” van onze tijd!

IMG_3676

Een week verder en het is duidelijk geworden, dat de Model 3 van Tesla een nog groter succes is, dan iedereen had gedacht of gehoopt. Hij is nu al 325.000 keer besteld in 1 week. Het aantal bestellingen heeft een totale waarde van $14 miljard dollar! Wow, vertel mij nog een groter succes van een product in een week. Ik vindt het geweldig om dit mee te maken. Hier wordt geschiedenis geschreven. Dit is de doorbraak van de elektrische auto. Veel sceptici hadden dit niet zien aankomen. Elon Musk zelf waarschijnlijk ook niet. Maar wat een glorieus gevoel zal hij hebben gehad. Het is hem gegund!

CfGOqcaW8AI9zyP

Maar waarom vergelijk ik nou de Model 3 met de T-Ford!? Wat heeft dit met elkaar te maken, hoor ik u denken. Nou dat zal ik u proberen te vertellen.

Het Ford model T, (bijgenaamd T-Ford in Nederland en Tin Lizzie in de VS) van de Ford Motor Company werd gebouwd vanaf 1908 en was een van de eerste auto’s die in massaproductie werd genomen (de eerste in massa geproduceerde auto was de Oldsmobile Curved Dash). Door de massaproductie en de verregaande versimpeling van het productieproces, waarbij elke werknemer slechts één handeling verrichtte, was de Tin Lizzie de goedkoopste auto op de markt op dat moment. De vierzitter open tourer kostte bij aanvang van de serieproductie 850 dollar terwijl het jaarsalaris van de Ford-fabrieksarbeider in die tijd ongeveer 500 dollar bedroeg.[bron?] In 1920 was de prijs gezakt via 550 in 1913 en 440 dollar in 1914 naar 300 dollar. De Ford T was oprecht een betaalbare auto geworden. In 1924 kostte een Ford T nog slechts 290 dollar. Bron Wikipedia.

De vorige 3 modellen van Tesla hebben de weg geplaveid voor de Model 3. Eerst moest er kapitaal komen, know how, een infrastructuur, vastgoed, software, hardware, personeel etc. etc. en bij elke stap kwamen er weer nieuwe moeilijkheden. Maar ook mogelijkheden. Door kleinschalig te groeien en niet teveel te willen, hebben ze de stappen kunnen maken die nodig waren om dit nu aan te kunnen. De opschaling in aantallen voertuigen, betekent dus ook dat er meer batterijen nodig zijn en dat er meer vraag is. Bij meer vraag, is er ook meer technologische ontwikkeling en dit alles tezamen maak weer meer kapitaal vrij. De prijs van een batterij pakket was b.v. €40.000,- en gaat nu al naar €20.000,- volgens analisten. Dat betekent per kWh opslag de prijs al is gedaald van $450,- naar $150,- en $200,- dollar nu. Men zegt dat door de Giga-factory de prijs naar $100,- kan dalen in 2022.

Ik voorspel u, dat Tesla weleens onbedaarlijk kan gaan groeien. Er zullen fabrieken bij moeten, de batterijfabriek ” Gigafactory” zal al weer uitgebreid moeten worden. Ik weet in ieder geval, dat er ook naar Nederland en Vlaanderen gekeken wordt voor een nieuwe batterij fabriek. In Tilburg staan al 2 fabrieken, een van 19.000 m2 en een van 50.000 m2. Dit zijn assemblage fabrieken. Het zou voor Nederland natuurlijk een prachtige stap zijn. Wij hebben wereldhavens en ontzettend goede universiteiten en de slimste regio van de wereld om de hoek.

Dat bedoel ik dan ook met de T-Ford van onze tijd. Dat was de eerste massaproductie auto en dit is de eerste elektrische massaproductie auto! Dit is de gamechanger die de andere automerken ook in beweging zal gaan zetten. Ze bewogen wel, maar niet te hard en als ze nu niet harder gaan bewegen dan vallen ze om! Binnen nu en 10-15 jaar gaan we grootschalige veranderingen zien. De transitie komt op stoom!