Hoe veilig zijn Elektrische auto’s; vanuit Brandweer perspectief?

Ja, dat is een goede vraag; want hoe veilig zijn elektrische auto’s eigenlijk!? Het antwoord is: heel veilig! Je kan eigenlijk zelfs zeggen veiliger dan conventionele auto’s! De auto’s zijn nieuw en zitten vol slimme software die de bestuurder vaak waarschuwen voor een gevaarlijke situatie. Er zitten meer airbags in. Het kantelpunt is lager en dus is de auto een stuk stabieler dan conventionele auto’s. Het merendeel van de elektrische auto’s die rondrijdt op onze wegen is uitgevoerd met een lithium-Ion batterijen-pakket. Deze zijn echt bijzonder goed beveiligd. Er zijn er die uitgevoerd zijn met koelsystemen tussen de batterijen. De modules en batterijen zijn vaak afzonderlijk gezekerd. Dus bij een grote klap, kan er in theorie dus nooit het hele voltage staan. Neem b.v. de Model S van Tesla; deze heeft een 400 volt batterij pakket. Met laten we zeggen zo’n 7000 penlite achtige batterijen. Deze zijn afzonderlijk gezekerd en de modules ook. Daarnaast heb je dan het batterijmanagement systeem en een pyrotechnische lading die als de airbags er uitschieten door een ongeval, het HV gedeelte uitschakelt. Bij brand in de carrosserie zorgt het interne koelsysteem en een isolatie deken dat het batterij pakket gevrijwaard blijft van brand. Natuurlijk zijn er situaties die anders verlopen. Maar dan:

  • Is er b.v. minder vlam- en rookontwikkeling dan bij een diesel of benzine auto.
  • Geen weglopende en brandende vloeistoffen.
  • Je kan ook je normale persoonlijke beschermingsmiddelen gebruiken.

Er zijn wel bijzondere aandachtspunten:

  • Bij een batterij-elektrisch aangedreven auto in brand is er veel meer bluswater nodig! Tot wel meer dan 10.000 liter.
  • Een brand in een batterij pakket kan langer duren vanwege de slechte bereikbaarheid.
  • Een brand kan zelfs na 24 uur weer opflakkeren.
  • Hoe ga je om met het Hoog-Voltagepakket.

Dit is gebleken uit meerdere onderzoeken; verricht door deDe Fire Research Foundation, Dekra, NFPA en Universiteit van Maryland en zo nog een aantal organisaties hebben meerdere onderzoek verricht naar incidenten met Elektrische auto’s en hoe daarmee om te gaan. De komende jaren zal er natuurlijk nog meer onderzoek volgen. Het IFV in Nederland zal hier in Nederland een leidende rol in nemen.

Een heftig incident in Baarn heeft de Brandweer in Nederland wel met de neus op de feiten gedrukt. De educatie in Nederland en in alle regio’s moet echt naar een hoger plan. Want hoe blus je zo’n auto, hoe ga je om met het hoogvoltage systeem en de “Stranded Energy”. Als je het eenmaal weet hoe met de bijzonderheden om te gaan en daar passen we onze procedures op aan, dan is het voor de hulpverlener op straat niet spannender dan een incident met een auto met Diesel of Benzine aan boord. Als je maar weet waar op te letten! Alles valt of staat met een goede en juiste educatie! Het is goed om te weten dat er op dit moment er meer dan 100.000 EV’s en Hybrides rondrijden op de Nederlandse wegen. Dit aantal zal zeer snel gaan stijgen naar meer dan 1.000.000 in 2025. We weten wat ons te doen staat!